Socialt arbete

Tips för att komma igång!

• Du behöver inte ha en färdigformulerad frågeställning för att komma igång med dina sökningar men du behöver ha ett tema eller problemområde för att kunna börja någonstans.
  • Om du har ett tema eller problemområde kan du använda det för att söka vetenskapliga artiklar i en databas. Med en bred sökning kan du se vad forskare har publicerat inom ämnet för att hitta inspiration till din egen frågeställning.
  • Det är inte fel att använda Google, Wikipedia, Youtube och andra tjänster för att utforska det valda temat, kanske dyker det upp något du inte kände till? Någon aspekt du vill undersöka närmare?
  • Under dina efterforskningar på temat kommer du bli mer insatt inom ditt valda tema vilket kan leda dig fram till en skarpare problemformulering.

Inspireras av andra studenter!

Du kan läsa examensarbeten från andra studenter inom Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap för att bli inspirerad, exempelvis vad gäller ditt ämnesval, när du ska välja problemformulering eller kring metodval.

Här hittar du en lista på examensarbeten inom Socialt arbete i Malmö universitets digitala arkiv DiVA

Hitta nyckelord/ sökord

När du har hittat en problemformulering ska du tänka på vilka sökord du väljer, alltså de ord du använder när du söker i olika databaser och söktjänster. Orden du väljer har stor betydelse för ditt sökresultat. Men hur väljer du sökord?

Börja med att identifiera de betydelsebärande orden. De kallas ofta för nyckelord (keywords). Här kan du se en kort film om hur du identifierar nyckelord:

När du har identifierat dina nyckelord är nästa steg är att hitta synonymer som är relaterade till dina nyckelord, samt översätta dem till engelska. Dessa blir era sökord, som du använder i olika kombinationer när du sen söker i söktjänster och databaser.

Arbetsblad för sökord

Här kan du hämta det arbetsblad  som används i filmen ovan som kan vara till hjälp för att strukturera och arbeta med dina sökord:

Nedan ser du ett exempel på arbetsblad för sökord  med en frågeställning relaterad till ämnet socialt arbete.

Tips på sökord