Spanarverkstad är en strukturerad form för diskussion av fenomen, litteratur, artiklar och utredningar. Detta sker genom läsning och därefter gemensam gruppvis granskning och reflektion. I de specialpedagogiska utbildningarna sker detta främst genom läsning av vetenskapliga artiklar.
Spaningsledarna (1-2 personer) gör en bakgrundsanalys av artikeln (10 minuter)
Runda bordet – allmänna korta intryck av artikeln ges av alla, (10-15 minuter)
Diskussion av artikelns utgångspunkter, kunskapsbidrag och en textnära granskning av innehållet (30-35 minuter)
Relevans för den egna arbetsplatsen (10-15 minuter)
Summering av tankar och idéer görs av sekreterarna (5-10 minuter)
Utvärdering – runda bordet (5 minuter)
Totalt mellan ca 1- 1,5 timme
Tiderna kan anpassas beroende på i vilket sammanhang metoden används, men ovan riktlinjer och tider är de som används i de specialpedagogiska utbildningarna. Spanarverkstad kan även vara en form för fortbildning och kompetensutbildning i läraryrket och det kommande specialpedagog/läraryrket.