Specialpedagogik

Söka artiklar till forskningsöversikt - kurs 5

Som en del av er hemtentamen på kurs 5 ska ni genomföra en forskningsöversikt. Forskningsöversikten ska bestå av en sammanställning av vetenskapliga artiklar inom ett valt problemområde. Artiklarna ska vara vetenskapligt granskade, så kallade peer review artiklar (läs mer om peer review här). Forskningsstudierna kan vara genomförda i Sverige eller i andra länder men de ska vara publicerade på engelska. Översikten ska innehålla minst fem artiklar. Forskningsöversikten ska innehålla en beskrivning av er metod för litteratursökningen, d.v.s. ni ska beskriva och redovisa hur ni sökt för att komma fram till de artiklar ni valt att inkludera i er forskningsöversikt. Se mer information om examinationsuppgiften i aktuell kursguide.

Metoden för att fånga in relevant forskning för er frågeställning är litteratursökning i databaserSökmetodiken ni använder hämtar inslag från den typ av litteratursökning som används för systematiska översikter (eng. systematic reviews). Ni förväntas ha ett strukturerat tillvägagångssätt när ni gör era litteratursökningar.

Vad menas med att söka strukturerat?

Syftet med att söka på ett strukturerat sätt är att få ett så bra och uttömmande sökresultat som möjligt. Sökstrategin ska utformas så att aktuell och relevant forskning fångas in. Utmärkande för en strukturerad sökning är att sökprocessen utförs steg för steg. I dokumentet nedan går vi igenom hur en strukturerad sökprocess kan se ut.
Nedan finns också filmer som visar exempel på hur en strukturerad sökning kan se ut i databasen Education Research Complete.

Strukturerad sökning - steg för steg

Exempel på en strukturerad sökning i Education Research Complete (ERC)

Mall för redovisning av sökning