Sökguide till fördjupningsarbetet T4

Vilka databaser ska ni välja?

Biblioteket ger er tillgång till många databaser inom en mängd olika ämnesområden. Till skillnad från sökverktyg som Google kan ni i databaserna styra er sökning till att få en bättre träffmängd innehållande relevant forskning. För denna uppgift rekommenderar vi följande databaser där det finns goda chanser för er att hitta relevant forskning inom socialt arbete. I dessa databaser söker ni bland vetenskapliga artiklar som är publicerade i internationella vetenskapliga tidskrifter. Observera att ni i dessa databaser även hittar artiklar som är publicerade av forskare vid svenska universitet och högskolor:

I flik 4 i denna sökguide går vi igenom HUR ni kan söka i dessa databaser. Här finns utförliga beskrivningar som Pdf-filer och även filmer som beskriver hur ni gör.

Vad gör ni om ni inte hittar fulltext i databaserna ovan?

Enklaste sättet att hitta fulltexten är genom att söka på artikelns titel i sökrutan och klicka på någon av länkarna ute till höger (se bild nedan):

Bild på en träff i Google Scholar.

Ni kan ställa in Google Scholar så att länken till fulltext visas om biblioteket har artikeln. Gå till Bibliotekslänkar i Google Scholars inställningar. Sök på Malmö University och välj Malmö University - Fulltext via Mau.

Om ni inte hittar fulltexten i någon av databaserna eller i Google Scholar kan ni beställa artikeln från biblioteket. Det kostar då 20 kronor och artikeln kommer att skickas hem till er inom en vecka. Här kan du läsa mer om beställning av artiklar.