Sökguide till fördjupningsarbetet T4

Får ni trots allt inte de sökträffar ni hoppades på?

Gå då igenom er sökning och se om ni kan ändra på något, här kommer några förslag:

Får ni för många sökträffar?

• Kolla på era sökord! Kan det finnas ett mer specifikt sökord som ni inte har testat?
  • Lägg till ytterligare ett sökblock till er sökning (som ni kombinerar med AND)
  • Prova att avgränsa sökningen till de senaste åren, till ett visst språk och/eller till en särskild publikationstyp (t.ex. Peer reviewed/ refereegranskat).

Får ni för få sökträffar?

• Är era sökord för specifika? Försök med fler eller andra sökord (och kombinera dem med OR).
  • Bredda er sökning genom att ta bort något sökblock eller sökord.
  • Prova att trunkera sökorden och få träff på flera varianter av ordet, till exempel: social work*
  • Testa samma sökord i en av de andra databaserna vi tipsar om i guiden.
  • Kontrollera att era sökord är rättstavade och glöm inte att översätta dem till engelska om ni inte redan gjort det.

Är sökträffarna inte relevanta?

• Testa med andra sökord. Finns det andra ord (synonymer) som funkar bättre? Ta en titt i Ordlistan för sökord eller i databasens egen ordlista, sk. thesaurus som ger dig tips på sökord som fungerar bäst i just den databasen.
  • Prova en av de andra databaserna, kanske får du bättre sökresultat där?
  • Använd frassökning för att få mer relevanta träffar. Exempelvis ”sexual health”.

Välkomna att kontakta oss om ni har frågor:

I första hand hänvisar vi till bibliotekets digitala frågestunder (se schema i Canvas). Ni är också välkomna att kontakta oss på biblioteket via chatt, mail, telefon eller besöka oss. Behöver ni ytterligare hjälp har ni även möjlighet att  boka sökhjälp med en bibliotekarie.

Lycka till!

Bild på student i biblioteket.