E-böcker@MAU

HItta fritt tillgängliga e-böcker

En hel del böcker finns fritt tillgängliga, t e x äldre böcker där upphovsrätten gått ut, eller böcker där författarna valt att släppa boken fritt. Du hittar dem om du söker med t ex Google eller Google Scholar, men här tipsar vi om några bra samlingar/dataasber/söktjänster.

*=dessa samlingar är indexerade i LibSearch, och kommer med i resultatet när du söker där.

• DOAB - Directory of Open Access Books*
    DOAB är en tjänst som länkar till oa-böcker som finns på andra plattformar. Alla böcker som listas i DOAB har en full OA licens som gör dem "fria att dela".
    DOAB-böckerna är indexerade i LibSearch.
  • Bookboon
    e-böcker riktade till universitetsstuderande och yrkesfolk inom näringslivet. Böckerna kan laddas ner i PDF-format och finns för närvarande på sju språk. Finansierat bl.a. genom reklam i e-böckerna.
  • Feedbooks
    Fria e-böcker främst på engelska
  • InTech Books
    OA böcker inom naturvetnskap, teknik och medicin.
  • Kriterium
    Kriterium är en plattform för granskning, publicering och spridning av högkvalitativa vetenskapliga böcker. Kriterium är ett nytt sätt att kvalitetsmärka vetenskapliga böcker med en certifiering som ska säkerställa och visa att en vetenskaplig bok genomgått en kontrollerad peer review-process. Kriterium-märkningen innebär också att boken ska finnas fritt digitalt tillgänglig, open access.
  • Internet Archive
    I Internet Archive samlas digitaliserade böcker från ett flertal olika bibliotek samt från många specialsamlingar som kan lånas om man skapar ett konto på webbplatsen. I webbplatsen ingår också Wayback Machine med arkiverade kopior av olika webbplatser från 1996 och framåt, samt arkiverade ljudband, datorprogram och filmer, som antingen inte har upphovsrätt eller har en Creative Commons-licens.
  • Library of Congress fria e-böcker
    OBS! Det är inte alla böcker i denna samling som kan laddas ner.
  • Litteraturbanken*
    I litteraturbanken finner man svenska klassiker i elektronisk form. Titlarna finns tillgängliga som pdf-filer, e-text eller som faksimilbilder. Man kan skapa ett eget konto där man kan bygga egna samlingar och göra vissa anteckningar på sidorna. Bakom projektet står en ideell förening där medlemmarna är Kungl. biblioteket, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska Vitterhetssamfundet och Vitterhetsakademien.
  • NCBI Bookshelf
    Fria e-böcker och dokument inom life science och sjukvård.
  • OAPEN Library*
    Fria vetenskapliga, främst inom Humaniora och Samhällsvetenskap
  • Open Textbook Library*
    Kurslitteratur som har finansierats och licensierats för att vara fritt tillgängliga. Granskade och utvalda av olika fakulteter på högskolor och universitet.
  • Online Books Page
    Online Books Page är en sammanställning av länkar till böcker som är fritt tillgängliga. Samlingen innehåller drygt 25000 titlar. Äldre material överväger men det finns även modernt material. Sidan administreras av University of Pennsylvania, grundare och ansvarig utgivare är John Mark Ockerbloom.
  • PhilSci Archive - ett arkiv för preprints i Filosofi inom vetenskapen
  • Projekt Gutenberg
    Ett av de tidigaste projekten kring fria e-böcker. Äldre upphovsrättsfri litteratur från hela världen utgiven före 1923. Samlingen innehåller mer än 19000 titlar, varav merparten är på engelska. Förutom böcker i fulltext finns även ett flertal verk inlästa som ljudböcker. För att hitta dessa går man in på Avancerad sökning och väljer AudioBook i fältet för kategori.
    Drivs och administreras av The Project Gutenberg Literary Archive Foundation. Föreningen leds av grundaren Michael Hart som startade projektet 1991
  • Reserch Catalogue - An international database for artistic reserach
    En databas som visar fram konstnärlig forskning, och fungerar som en koppling mellan konstnärlig forskning och konstnärlig praktik. I databasen kan du utforska olika konstnärliga forskningsprojekt, men även ta del av innehållet i JAR, Journal for artistic research.
  • SSOAR - Social Science Open Access Repository
    en samling av fritt tillgängliga fulltext dokument inom samhällsvetenskap
  • Svenska klassiker
    Svenska skönlitterära klassiker utgivna av Svenska Akademien. Varje verk är försett med en kort inledning författad en ledamot av Akademien. Samlingen utökas fortlöpande och drivs och administreras av Svenska akademien i samarbete med bok förlaget Atlantis.
  • UNESCO
    Öppna lärresurser inom pedagogik, forskningsmaterial
  • Victorian Women Writers
    Här har samlats verk av brittiska, kvinnliga författare verksamma under den viktorianska eran under 1800-talet. Man finner antologier, romaner, politiska pamfletter, religiöst material, barnböcker, poesi och drama. Man kan välja att söka efter författare eller verk, men man kan även söka direkt i texterna.
    Bakom projektet står Indiana University Digital Library, USA, och huvudredaktören är Perry Willett.