Det finns ingen generell standard för hur en sökning ska dokumenteras och redovisas. Det kan ske i löpande text eller i tabellformat. Om ni har fått särskilda anvisningar eller mallar som rekommenderas i er kurs, så är det de som ska användas. Oavsett vilket sätt ni väljer så brukar följande vara lämpligt att ha med:
Vi gjorde en sökning i Libsearch (200326). Sökorden som användes (och hur de kombinerades) är följande:
”career guidance” OR ”career counselling” OR ”vocational guidance” OR "occupational guidance"
AND
immigrants OR migrants OR refugees OR "newley arrived"
Detta gav oss 517 träffar.
Sökningen begränsades därefter till vetenskapliga artiklar (peer review). Detta gav oss 386 träffar. Sen begränsade vi till de artiklar som publicerats från 2015 till 2020 (Publication/Published date) och fick då 116 träffar.
Genom att läsa titel och abstract valdes 8 artiklar ut som var relevanta för vår frågeställning.
Arbetsblad för att dokumentera era sökningar_mall
Arbetsblad för att dokumentera era sökningar_med exempel
Men som sagt är detta bara exempel på hur ni kan beskriva och dokumentera era sökningar.