Medie- och kommunikationsvetenskap

Vad är vetenskapliga texter?

VAD?

Det finns flera olika typer av vetenskapliga texter. Några av de vanligaste är:

• avhandlingar
  • vetenskapliga artiklar och tidskrifter
  • forskningsrapporter
  • texter från konferenser/konferenspublikationer
  • böcker eller bokkapitel

VARFÖR?

En vetenskaplig text är skriven av forskare i syfte att presentera forskning. En forskare publicerar sin text för att beskriva sitt forskningsresultat eller för att sammanfatta andras forskning.

FÖR VEM?

Målgruppen för texten är ofta andra forskare och ämneskunniga inom området.

VAR?

Inom exempelvis medicin publicerar sig forskare främst i vetenskapliga tidskrifter medan det för forskare inom samhällsvetenskap och humaniora är lika vanligt att publicera sina resultat i böcker.

Här kan du läsa mer om vetenskapliga texter

Vad är en vetenskaplig artikel?

Alla delar av forskningen ska beskrivas så objektivt och tydligt som möjligt i en vetenskaplig artikel, så att läsaren ska kunna följa tillvägagångssättet. Vetenskapliga artiklar kan följa en viss struktur, där följande rubriker vanligtvis finns med (men de kan vara skrivna på andra sätt):

• Abstract
  • Introduktion
  • Metod
  • Resultat
  • Diskussion
  • Referenser

Karolinska institutets universitetsbibliotek beskriver det utförligt här.

Ett annat utmärkande drag för vetenskapliga artiklar är att de genomgår expertgranskning, så kallad peer review. Du kan lära dig mer om peer review-perocessen nedan.

Vad är peer review?

Vetenskapliga tidskrifter har en redaktion som avgör vilka av de inskickade artiklarna som ska publiceras. När en forskare vill publicera en artikel i en tidskrift måste den först granskas av andra forskare inom ämnet, så kallad peer review eller referee-granskning. Alla inskickade artiklar blir inte publicerade och det innebär ofta att forskaren får tillbaka artikeln från granskaren och måste göra ändringar innan den tillåts publiceras.

Om du vill veta om artikeln är expertgranskad så kan du i vissa databaser, som exempelvis ABI Inform avgränsa din sökning till artiklar från tidskrifter som använder peer review. FInns inte denna möjlighet kan du istället använda databasen Ulrichsweb för att hitta information om tidskriften. Sök fram tidskriften och leta under rubriken "Refereed", som är samma sak som peer review. Du kan också söka fram tidskriftens hemsida för att se hur de hanterar publicering av artiklar.

Tänk på att en vetenskaplig tidskrift även innehåller andra texter än vetenskapliga artiklar, exempelvis recensioner och debattinlägg, dessa blir inte expertgranskade. Därför behöver du själv avgöra vad det är för text det rör sig om och om den uppfyller kraven på vetenskaplighet.

I filmen nedan kan du lära dig mer om peer review-processen.

Så läser du en vetenskaplig artikel

När du vet lite mer om hur en vetenskaplig artikel är uppbyggd och vilken information du kan hitta under respektive rubrik (exempelvis IMRAD ovan) så kan du använda dig av detta i din läsning. I filmen nedan, f rån Högskolan Väst, kan du lära dig mer om olika strategier när du ska läsa vetenskapliga texter.

Talsyntes - lyssna på texten

Förståelsen av engelsk text kan även underlättas av att lyssna på texten. Som student på Malmö universitetet kan du ladda ner talsyntesprogram till din dator för att läsa upp elektronisk text (exempelvis pdf-filer). Du kan läsa mer om stödprogrammen här. Programmen laddas ner via tjänsten SKOLON. Kontakta antingen pedstod@mau.se eller talbok@mau.se för att få tillgång till SKOLON.