Alla delar av forskningen ska beskrivas så objektivt och och tydligt som möjligt i en vetenskaplig artikel för att studien ska kunna gå att replikera. Inom vårdvetenskap följer de ofta en särskild struktur, där följande rubriker vanligtvis finns med i artikeln (men de kan vara skrivna med andra ord):
Förutom ovanstående rubriker brukar även vetenskapliga artiklar ha ett abstrakt, en kort beskrivning av innehållet, referenser i löpande text samt en referenslista
När en forskare vill publicera en artikel i en tidskrift måste den först granskas av andra forskare inom ämnet, så kallad peer review eller referee-granskning, det innebär ofta att forskaren får tillbaka artikeln från granskaren och måste göra ändringar innan den tillåts publiceras.
Filmen nedan förklarar hur peer review-processen gå till. Klicka på kugghjulet och välj om du vill ha filmen textad.
I vissa databaser kan du avgränsa din sökning till artiklar från tidskrifter som använder peer review. Denna möjlighet finns dock inte i PubMed, då kan du istället söka fram tidskriften i databasen Ulrichsweb för att där hitta information om peer review. Sök på tidskriftens namn och leta under rubriken "Refereed", som är samma sak som peer review.
Du hittar även Ulrichsweb i listan över bibliotekets databaser, "Databaser A-Ö", som finns på bibliotekets startsida.
Genom att lära dig känna igen strukturen och beståndsdelarna i den vetenskapliga artikeln blir det enklare att veta vad du ska fokusera på i din läsning, vilket gör det lättare att läsa och förstå innehållet i den. I filmen nedan från Högskolan Väst så får du tips på hur du går till väga:
Förståelsen av engelsk text kan även underlättas genom att lyssna på texten. Som studenter på Malmö universitetet kan du ladda ner talsyntesprogram som läser upp elektronisk text. Du kan läsa mer om stödprogrammen här. Programmen laddas ner via tjänsten SKOLON. Kontakta antingen pedstod@mau.se eller talbok@mau.se för att få tillgång till SKOLON.