Endnote

Jag använder APA 7 men skriver på svenska? Hur gör jag då?

Karolinska Institutet och Karlstad universitet har gjort egna versioner av APA 7 på svenska. Länkarna nedan leder till lärosätenas webbsidor om Endnote.

• Scrolla ner till de svenska stillmallarna.
  • Ladda ner stilmallen till din dator, öpnpa filen och spara den via File > Save As i ditt Endnoteprogram.
  • Leta upp stilen i Word via Style > Select Another Style.

Karolinska institutet > Referenshanteringsprogram > Endnote > APA 7 KI (svenska)

Karlstads universitet > Endnote > Bibliotekets mallar > APA 7 på svenska

Finns det någon funktion i Endnote som gör att jag kan hämta fulltexter till mina referenser?

Om du är student eller anställd vid Malmö universitet kan du fylla i några uppgifter som ger Endnote tillgång till de tjänster vi på biblioteket tillhandahåller för fulltexter. Då letar Endnote själv efter fulltexter till dina referenser. För att göra det klickar du på:

• Edit > Preferences > Find Fulltext
  • Under rubriken "OpenURL Path" lägger du in följande länk: https://resolver.mah.se/mah
  • Under rubriken "URL" lägger du in följande länk: https://proxy.mau.se/login

Hur når jag den särskilda Vancouverstil vi använder på OD?

Om du är student på Odontologiska fakulteten så rekommenderas du att använda en reviderad version av Vancouver när du refererar. Denna version överensstämmer inte med den som finns i Endnote. Nedan kan du ladda ner en reviderad version för Endnote som överensstämmer med den rekommenderade versionen.

• Klicka på länken nedan och välj att öppna filen i Endnote Desktop.
  • Klicka därefter på File > Save As
  • Öppna Word och fliken Endnote 20
  • I style-fönstret, välj Select another style och leta upp Mau OD Vancouver
  • Klart!

Kan jag flytta över mitt bibliotek till en ny dator?

Det går bra!  Du ska ladda ner programmet till den nya datorn och sedan öppna en säkerhetskopia av ditt bibliotek enligt följande steg:

• Se till att du har Endnote på den nya datorn,
  • På gamla datorn: gör en säkerhetskopia av ditt bibliotek enligt instruktionerna i fliken Skapa, spara och säkerhetskopiera ditt bibliotek.
  • På ny dator: öppna din senaste säkerhetskopia (Compressed Library) från din molntjänst eller mail och spara om till hårddisken. Notera att de två filerna som utgör biblioteket ska sparas på samma ställe på hårddisken, förslagsvis i en egen mapp.

Går det att dela sitt Endnotebibliotek med andra?

Det finns olika sätt att dela med sig av referenser till andra. Länken nedan tar dig till en kunskapsartikel som beskriver hur du går tillväga.

Different ways to share an EndNote library