Fastighetsvetenskap

Plocka ut och översätt dina sökord

Vilka är dina betydelsebärande ord i din frågeställning? Vilka aspekter inom ditt  valda tema är viktiga att få med för att hitta relevanta artiklar? Plocka ut dessa och fundera över synonymer och översätt till engelska.

Ladda ner tabell, Word

Sökteknik

När du valt de olika söktermer som speglar ditt tema eller frågeställnig är det dags att testa dem i databaserna. Med sökteknikerna nedan kan du styra dina sökningar för att få ett så relevant sökresultat som möjligt.

Använd OR för att kombinera dina synonymer

administration OR management

• OR mellan sökorden innebär att något av sökorden ska finnas med i artikeln
  • denna sökteknik är bra när du ska söka på synonymer och/eller närliggande begrepp för att bredda era sökningar och fånga in fler träffar
  • ju fler sökord du kombinerar med OR, desto fler träffar får du och desto bättre täcker du in forskningsområdet

Använd AND för kombinera dina sökblock

Customer AND trust

• AND mellan dina sökord innebär att alla sökord ska finnas med i artiklarna
  • smalnar av sökningen
  • ju fler sökord du kombinerar med AND, desto färre träffar får du

Frassökning: när ett begrepp består av flera ord

”real estate management"

• sätt orden inom citattecken för att hålla ihop orden i exakt den ordning du skriver in dem
  • gör att du slipper irrelevanta träffar där orden står långt ifrån varandra
  • frassökning begränsar antalet träffar

Trunkering för att fånga in olika ändelser på ett ord

Swed* ger träffar på sweden, swedish och swedes

• innebär att korta av ett ord vid dess stam för att fånga in olika böjningar av ordet
  • tecknet för trunkering är oftast en asterisk, *
  • trunkering vidgar sökningen och du försäkrar dig om att inte missa olika varianter av sökordet

Exempelsökning i ABI/GLOBAL INFORM

Hittat en bra artikel? Använd den!

Använd dig av artiklar du redan hittat, för att förfina din egen sökning. Du kan titta på vilka ord som används i artikelns titel och abstrakt och vilka ämnesord som den blivit taggad med. Förmodligen kommer du att hitta ord som du själv inte har sökt på, och kan då lägga till dessa i din egen sökning.

Exempel utgå från en relevant artikel:
identifiera ämnesord och författarens nyckelord för vidare sökning (Libsearch).