Guide till barn- och ungdomsböcker

Det finns flera sätt att läsa på och få tillgång till böcker och dess innehåll.

Du kan läsa en E-bok direkt på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller läsplatta. E-böcker finns tillgängliga via ditt bibliotek och du får tillgång till dem genom att logga in med ditt lånekort på bibliotekets webbplats. Vi vill även tipsa om att det finns bra appar för detta.

Till exempel är appen Biblix riktigt bra. Den har du bland annat tillgång till om du har lånekort på Malmö stadsbibliotek. Biblix är en app där du får tillgång till barnböcker som e-böcker. Prova gärna!

En annan app där du både hittar e-böcker och även ljudböcker är Biblio. Även här loggar du in med hjälp av ditt lånekort och får tillgång till massor av litteratur helt gratis! Fantastiskt va? Genom ljudböcker lyssnar du på böcker.

För elever och även studenter med lässvårigheter finns talböcker. Talböcker är inläst litteratur och är ibland inläst med mänskligt tal och ibland med en talsyntes (maskininläst röst). Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) erbjuder tjänsten Legimus.