Gå till huvudinnehållet

Kriminologi – fördjupningsarbete

Urvalskriterier

Urvalskriterier formuleras och beskrivs för att på ett transparent sätt avgöra och avgränsa vilken forskning som är relevant för översiktens frågeställningar. Urvalskriterierna består av inklusions- och exklusionskriterier som anger villkor för om en studie som har sökts fram ska ingå i den systematiska översikten eller inte. Vissa av urvalskriterierna blir automatiskt specificerade utifrån ett strukturerat format för frågeställningen. Oavsett frågeformat behöver även andra kriterier specificeras.

Från SBUs metodbok 

Inklusionskriterier

Dina inklusionskriterier hjälper dig att bestämma vilka artiklar du du ska inkludera. Inklusionskriterier kan exempelvis vara:

  • Kön - kvinnor
  • Ålder - vuxna
  • Diagnos - ingen diagnos
  • Missbruk - inget missbuk
  • Studiedesign - RCT-studier
  • Språk - engelska
  • Peer review - endast peer review

Exklusionskriterier

Dina exklusionskriterier hjälper dig att bestämma vilka artiklar du ska exkludera. Exklusionskriterier kan exempelvis vara:

  • Kön - män
  • Ålder - barn och umga
  • Diagnos - med diagnos
  • Missbruk - missbruk
  • Studiedesign - fel studiedesign

Möter studierna dina inklusionskriterier?

Börja med att läsa titlarna på artiklarna. För de studier som verkar motsvara ditt syfte går du vidare och läser artiklarnas abstrakt, för att sen avgöra om du vill gå vidare och läsa hela artikeln i fulltext. Du kan exempelvis ställa följande frågor:

  • Studiepopulation: Studeras samma population som du vill undersöka med din frågeställning?
  • Studiedesign: Beskriver hur en studie planeras och genomförs, inklusive valet av kvalitativa och kvantitativa metoder. Exempel på kvantitativa metoder är randomiserade kontrollerade studier (RCT) och tvärsnittsstudier, medan fokusgrupper är ett exempel på en kvalitativ metod.
  • Aktualitet: Är artikelns resultat fortfarande aktuell, eller behöver du söka fram nyare studier? Om det inte finns så mycket publicerat så kanske du behöver använda äldre studier

Granska de inkluderade artiklarna

De huvudkriterier som används för att bedöma den vetenskapliga tillförlitligheten är i stort samma för kvantitativa som kvalitativa artiklar, det bör finnas ett väldefinierat syfte, tydligt beskrivet urval, metod, analys och resultat. Dock skiljer sig de frågor du kan använda för bedömningen lite åt, eftersom den kvantitativa metoden används för att ange numeriska samband vilket den kvalitativa inte gör.

Kvantitativa studier

  • Forskningsfråga: Är hypotesen klart och tydligt formulerad?
  • Studiepopulation: Framgår det vilka studiedeltagarna är? Hur stor är undersökningsgruppen?
  • Urval: Hur har urvalet gjorts? Är urvalet kontrollerat? Är det randomiserat och i så fall hur?
  • Datainsamling: Är datainsamlingsmetoden lämplig utifrån forskningsfrågan?
  • Resultat (Outcome): Vilket är resultatet och är det tillförlitligt?

Kvalitativa studier

  • Forskningsfråga: Är syftet tydligt formulerat? Är det lämpligt att använda kvalitativ metod för att besvara syftet?
  • Urval: Hur har urvalet gjorts?
  • Datainsamling: Är datainsamlingsmetoden lämplig utifrån forskningsfrågan?
  • Analys: Framgår det tydligt hur analysen gjorts? Är analysen förankrad i data?
  • Forskarroll: Har forskarna granskat sin egen roll och påverkan (bias)?
  • Resultat (Outcome): Framgår resultatet tydligt? Verkar det rimligt?

Granskningsmallar

För att bedöma den vetenskapliga kvaliteten i kvantitativa och kvalitativa studier finns olika granskningsmallar från SBU att använda.

Granskningsmallar från SBU