Kriminologi fördjupningsarbete

Urvalskriterier

I en systematisk litteraturöversit är det viktigt att redogöra för det urval av artiklar som utgör resultatet. Urvalskriterierna, inklusions- och exklusionskriterier sätts upp i förhand och utgår från den välavgränsade frågeställningen.

Inklusionskriterier

Dina inklusionskriterier hjälper dig att bestämma vilka artiklar du du ska inkludera. Inklusionskriterier kan exempelvis vara:

• Kön - kvinnor
  • Ålder - vuxna
  • Diagnos - ingen diagnos
  • Missbruk - inget missbuk
  • Studiedesign - RCT-studier
  • Språk - engelska
  • Peer review - endast peer review

Exklusionskriterier

Dina exklusionskriterier hjälper dig att bestämma vilka artiklar du ska exkludera. Exklusionskriterier kan exempelvis vara:

• Kön - män
  • Ålder - barn och umga
  • Diagnos - med diagnos
  • Missbruk - missbruk
  • Studiedesign - fel studiedesign

Möter studierna dina inklusionskriterier?

Börja med att läsa titlarna på artiklarna. För de studier som verkar motsvara ditt syfte går du vidare och läser artiklarnas abstrakt, för att sen avgöra om du vill gå vidare och läsa hela artikeln i fulltext. Du kan exempelvis ställa följande frågor:

• Studiepopulation: Studeras samma population som du vill undersöka med din frågeställning?
  • Studiedesign: Vilken metod har använts, kvalitativ eller kvantitativ? Din frågeställning styr vilken studiedesign artiklarna ska ha
  • Aktualitet: Är artikelns resultat fortfarande aktuell, eller behöver du söka fram nyare studier? Om det inte finns så mycket publicerat så kanske du behöver använda äldre studier

Granska de inkluderade artiklarna

De huvudkriterier som används för att bedöma den vetenskapliga tillförlitligheten är i stort samma för kvantitativa som kvalitativa artiklar, det bör finnas ett väldefinierat syfte, tydligt beskrivet urval, metod, analys och resultat. Dock skiljer sig de frågor du kan använda för bedömningen lite åt, eftersom den kvantitativa metoden används för att ange numeriska samband vilket den kvalitativa inte gör.

Kvantitativa studier

• Forskningsfråga: Är hypotesen klart och tydligt formulerad?
  • Studiepopulation: Framgår det vilka studiedeltagarna är? Hur stor är undersökningsgruppen?
  • Urval: Hur har urvalet gjorts? Är urvalet kontrollerat? Är det randomiserat och i så fall hur?
  • Datainsamling: Är datainsamlingsmetoden lämplig utifrån forskningsfrågan?
  • Resultat (Outcome): Vilket är resultatet och är det tillförlitligt?

Kvalitativa studier

• Forskningsfråga: Är syftet tydligt formulerat? Är det lämpligt att använda kvalitativ metod för att besvara syftet?
  • Urval: Hur har urvalet gjorts?
  • Datainsamling: Är datainsamlingsmetoden lämplig utifrån forskningsfrågan?
  • Analys: Framgår det tydligt hur analysen gjorts? Är analysen förankrad i data?
  • Forskarroll: Har forskarna granskat sin egen roll och påverkan (bias)?
  • Resultat (Outcome): Framgår resultatet tydligt? Verkar det rimligt?

Granskningsmallar

För att bedöma den vetenskapliga kvaliteten i kvantitativa och kvalitativa studier finns olika granskningsmallar från SBU att använda.

Granskningsmallar från SBU