Fördjupningsarbete - systematisk litteraturöversikt

Databaser inom kriminologi

OBS! Avgränsa EJ till fulltext i databaserna!

Avgränsa inte din sökning i databaserna till att enbart inkludera artiklar som finns i fulltext! Du kan missa relevanta artiklar eftersom artikeln kan gå att läsa ändå via bibliotekets andra leverantörer.

Sökteknik i databaserna

För att söka effektivt och få fram relevanta träffar är det viktigt att förstå hur databaserna tolkar dina sökord och hur du kan kombinera dem.

Använd OR mellan synonymer

OR mellan dina sökord innebär att något av sökorden ska finnas med i träffarna. Denna sökteknik breddar sökningen och används för att göra en mer heltäckande sökning.

women OR females

Använd AND för att kombinera dina sökblock

AND mellan dina sökord innebär att alla sökord ska finnas med i ditt sökresultat. Denna sökteknik smalnar av sökningen.

pregnancy AND violence

Frassökning: när ett begrepp består av flera ord

Frassökning görs genom att sätt orden inom citattecken. Denna sökteknik används för att hålla ihop orden i exakt den ordning du skriver in dem och  begränsar antalet träffar.

”intimate partner violence"

Trunkering för att fånga in olika ändelser på ett ord

Trunkering görs med en asterisk (*). Denna sökteknik används för att söka på olika böjningar av sökorden och vidgar sökningen.

Pregnan* ger träffar på pregnancy och pregnant

Kombinera söktekniker

Vi vill nu visa ett exempel på hur vi kan kombinera våra sökord i databasen Criminology Collection för att få fram ett relevant sökresultat. Vi kommer använda våra sökord  som är översatta till engelska eftersom vi söker i en internationell databas. Bilden nedan illustrerar hur vi gör för att överföra våra olika block med sökord till databasens olika sökfält. Detta kallas blocksökning.

Strukturera din sökning med sökblock

För att kunna sammanställa forskningsområdet i ditt fördjupningsarbete behöver du göra uttömmande sökningar. Du behöver därför använda olika synonymer för den del av frågeställningen du söker svar på. Ett bra sätt att strukturera denna typen av sökningar är att göra blocksökningar. Med det menas att du delar upp din sökfråga i olika delar, olika ”block”. Dina synonymer kombinerar du då med OR. Med färdiga sökblock för respektive del av frågeställningen kombinerar du därefter blocken med AND, så att alla delar av frågeställningen täcks in i sökningen. I filmen från Högskolan i Kristianstad nedan kan du se mer om principerna för blocksökning.

Ytterligare sätt att söka

Utöver att söka systematiskt med hjälp av sökblock kan du även använda dig av artiklar du redan hittat, för att förfina din egen sökning.  Du kan titta på vilka ord som används i artikelns titel och abstrakt och vilka ämnesord som den blivit taggad med. Förmodligen kommer du att hitta ord som du själv inte har sökt på, och kan då lägga till dessa i din egen sökning.

Exempel utgå från en relevant artikel:
identifiera ämnesord och författarens nyckelord för vidare sökning (Libsearch).

Skapa databaskonto – spara sökningar och artiklar

Du kan spara både artiklar och sökningar i databaserna för att senare kunna logga in och ta fram en sparad sökning eller artikel.

Spara sökningar i Criminology Collection

Skapa konto genom att klicka på "Create My Research Account". Fullfölj registrering, kontot är gratis.

Spara relevanta artiklar

Klicka i rutan som finns till vänster vid varje träff, ni kan klicka i flera åt gången. Klicka därefter på de tre prickarna till höger och välj "Save to my research account."

Det finns även möjlighet att maila valda artiklar til er själva och samla dem på det sättet. Den funktionen hittar ni vid samma funtionsmeny:

Spara din sökning (med hela ditt sökresultat):

• Klicka på länken "Save search/alert"
  • Ge sökningen ett namn och klicka på "Save"
  • Du hittar dina sparade sökningar via menyn i övre högra hörnet. Nu kan nu gå tillbaka till sökningen och arbeta vidare.