Sökstrategier vid systematiska översikter

Strukturera din frågeställning med hjälp av PICO, SPICE eller PEO

Du bör ha en välavgränsad frågeställning så att du vet vad vilka studier du ska inkludera och sökresultatet blir hanterbart. Som en hjälp kan du använda en modell som PICO, som används när du vill hitta kvantitativa studier eller exempelvis SPICE som används när du vill hitta kvalitativa studier.

PICO

P Population
I Intervention
C Control/comparison
O Outcome

Exempel:

Vilken behandling är effektiv mot långvarig covid-19?

Population Personer med bekräftad covid-19 och med långvariga symptom
Intervention Behandling mot covid-19
Control/comparison Ingen behandling eller annan behandling
Outcome Förändring av symptom, livskvalitet, funktion

SPICE

S Setting Var? Kontexten i studien, exempelvis en kultur, ett sjukvårdssystem eller ett område
P Perspective För vem? Det perspektiv som uppvisas genom olika värderingar eller attityder
I Intervention/intresse Vad? Det fenomen som studeras
C Comparison Något annat? Jämförelse (alla studier har inte en jämförande komponent)
E Evaluation Vilket resultat? Utvärdering som innefattar både process och resultat-utvärdering

PEO

P Population Vem?
E Exposure Vilket problem?
O Outcome Vad i relation till problemet?

Exempel:

Sjuksköterskors erfarenheter av psykologisk stress vid vård av covidpatienter

Population Sjuksköterskor
Exposure Psykologisk stress
Outcome Erfarenheter

Utöver PICO och SPICE finns även SPIDER (Setting, Perspective, Intervention, Comparison, Evaluation), POR (Population, Område, Resultat) och liknande.

Vad är ämnesord?

I många av ämnesdatabaserna är de vetenskapliga artiklarna taggade med ämnesord som beskriver innehållet i studierna. Ett fenomen kan beskrivas på många olika sätt, med hjälp av en rad olika synonymer, men ämnesord är på förhand bestämda ord för dessa fenomen.

Hjärtinfarkt

Synonymer Ämnesord
Heart attack Myocardial infarction
Heart infarction
Cardiac arrest
Cardiovascular disease
Myocardial infarction

När en studie handlar om hjärtinfarkt, där exempelvis någon av ovanstående synonymer används, så kommer den att taggas med ämnesordet Myocardial infarction. söker du på det ämnesordet så kommer du att få träffar på studier med de olika synonymerna, utan att behöva söka på alla eftersom de alla taggats med samma ämnesord.

Notera att det i de tvärvetenskapliga databaserna Scopus och Web of science inte finns några egna ämnesord så här söker du enbart med fritextord.

Vilka delar ska inkluderas i sökningen?

Vilka delar av PICO och SPICE som ska inkluderas i sökningen kan ibland vara lite svårt att avgöra och det skiftar för olika frågeställningar. Med en modell som PICO är det vanligt att bara söka på Population och Intervention.

Exempel:

Vilken behandling är effektiv mot långvarig covid-19?

Population Personer med bekräftad covid-19 och med långvariga symptom
Intervention Behandling mot covid-19
Control/comparison Ingen behandling eller annan behandling
Outcome Förändring av symptom, livskvalitet, funktion

I exemplet ovan skulle en sökning bestå av sökblocken personer med covid-19 och behandling mot covid-19.

Control/comparison och Outcome hade vi inte sökt på utan lämnat till nästa steg i processen, när det är dags att göra relevansgranskningen. Då blir Ingen eller annan behandling och Förändring av symptom, livskvalitet och funktion våra inklusionskriterier istället.