Sökstrategier vid systematiska översikter

Systematisk sökning

• Görs i flera databaser med likvärdig sökstrategi i alla databaser
  • Byggs upp med hjälp av sökblock
  • Sökblocken innehåller både ämnesord och fritextord (inte alltid applicerbart)
  • Ger ett sökresultat där du har möjlighet att gå igenom hela träfflistan
  • Är så tydligt genomförd och dokumenterad att den kan göras om av någon annan

Val av databaser

Ämnesspecifika databaser

Tvärvetenskapliga databaser

Databaser med innehåll på andra språk än engelska

För att hitta alla studier inom ett område kan du behöva söka utanför de traditionella engelskspråkiga källorna.

Skapa en sökstrategi - steg för steg

Innan du börjar söka

• Har du redan identifierat relevanta studier?

Sök fram studierna i en av de valda databaserna och dokumentera vilka nyckelord som används i titel och abstract samt vilka ämnesord de har blivit taggade med, som är relevanta för din sökning.

Gör en testsökning

• Har du gjort en testsökning?

Gör en testsökning i en av databaserna (vet du vilken som kommer att vara viktigast så börja i den). Sökningen behöver inte vara heltäckande. Dokumentera ord i titel, abstract och ämnesord.

• Har du hittat en litteraturöversikt?

Titta i den hur de har redovisat sin sökstrategi, dokumentera de ord i titel, abstract och ämnesord som är relevanta för din sökning.

• Har du hittat relevanta studier i din testsökning?

Fortsätt att titta om du kan hitta fler relevanta ämnesord och fritextord och dokumentera när du hittar nya. Din sökstrategi kan du göra om när du hittar nya sökord. Titta också om databasen ger information om liknande artiklar, vilket kan heta "Similar articles", "Related articles" och liknande.

Sökteknik

Minst ett av orden ska vara med i sökningen - OR

OR anger att ett eller flera ord ska vara med i sökningen. Använd OR för att söka på både orden som ämnes-och fritextord eller på synonymer och närliggande begrepp. Du får fler träffar och gör en mer uttömmande sökning.

Nurses[Ämesord] OR nurses

Alla ord ska vara med i sökningen - AND

AND anger att alla sökord eller sökblock som du kombinerat ska vara med i sökningen. Du får färre men mer relevanta träffar.

(Nurses[Ämnesord] OR nurses) AND (covid-19 OR sars-cov-2)

Söka på delar av ett ord - trunkering

Trunkering innebär att korta ner ett ord till dess ordstam och sen sätta ut en asterisk (*) och anger att olika ändelser, böjningar och stavningar av ett ord ska sökas fram.

nurse* (ger träffar på nurse, nurses och så vidare)

Söka på fraser eller begrepp - citattecken

När du vill söka på ett begrepp som innehåller två eller fler ord. Anger att orden ska sökas tillsammans i exakt den ordning och med den stavning som står. Du får färre och mer relevanta träffar.

"nursing care"

Använda sökfilter

• Har du kontrollerat om det finns något sökfilter publicerat?

Sökfilter är sökstrategier som är utformade för att fånga en viss aspekt, exempelvis studiedesign. Det finns sökfilter som är validerade, testade mot en guldstandard av relevanta artiklar för att se att dessa fångas av sökfiltret. Syftet är att hitta en sökstrategi som fångar så många relevanta studier som möjligt samtidigt som antalet irrelevanta studier begränsas. Sökfiltren är utformade för att passa olika databaser. Det finne exempelvis sökfilter för studiedesign, ålder, geografi och liknande.

ISSG Search Filter Resource

CADTH Search Filter Database

SIGN Search Filters

Exempel sökstrategi:

Sjuksköterskors erfarenheter av psykologisk stress vid vård av covidpatienter

PEO

Population Sjuksköterskor Nurse[Ämnesord] OR nurse*[Fritextord]
Exposure Vård av Covid-patienter Covid-19[Ämnesord] OR SARS-CoV-2[Ämnesord] OR covid-19[Fritextord] OR SARS-CoV-2[Fritextord]
Outcome Psykologisk stress Stress, Psychological[Ämnesord] OR psychological stress[Fritextord] OR burnout[Fritextord]

Sökstrategi

(Nurse[Ämnesord] OR nurse*[Fritextord])  AND (Covid-19[Ämnesord] OR SARS-CoV-2[Ämnesord] OR covid-19[Fritextord] OR SARS-CoV-2[Fritextord]) AND (Stress, Psychological[Ämnesord] OR psychological stress[Fritextord] OR burnout[Fritextord])