Biomedicinsk vetenskap

Informationssökning

När du ska skriva en vetenskaplig text eller fördjupningsarbete är det bra om du söker information på ett strukturerat sätt. Planera dina sökningar och tänk på att dokumentera och reflektera under arbetets gång. Om du dokumenterar dina sökningar och sparar de sökningar du gjort i de olika databaserna kan du fortsätta där du slutade sist och förlorar inte onödig tid.

Fritextsökning

Med fritextsökning menas att du använder dina egna ord i sökningen. Du kan söka på begrepp och sammanhållna meningar.

Fältsökning

Vill du precisera din sökning kan du testa att söka i olika fält. Om du exempelvis söker på ordet i fältet för titel och abstrakt så måste ordet förekomma i antingen titel eller abstrakt för att du ska få en träff. Vill du söka på en särskild författare så välj fältet för författare.

Ämnesord

Kontrollerade ämnesord

Ämnesdatabaser har ofta en tesaurus dvs en ämnesordlista där orden är hierarkiskt ordnade i förhållande till varandra. Om vi är osäkra på vilket ord eller begrepp som ska användas kan vi använda  ordlistan för att ta reda på det.

I PubMed heter ämnesordlistan MeSH, Medical Subject Headings. De vetenskapliga artiklarna  är taggade med dessa ämnesord som beskriver innehållet i studierna.

Medical Subject Headings

Svensk MeSH

Karolinska institutets universitetsbibliotek har översatt de ämnesord som finns i PubMed till svenska. de har  sammanställt dessa i Svensk MeSH. Du kan använda Svensk MeSH när du behöver hitta sökord till databaser.Du kan också använda Svensk MeSH som en ordbok, om du vill översätta medicinska termer från svenska till engelska och tvärtom.

Svensk MeSH