Farmaci - receptarie

Sökteknik

Om du ska göra mer avancerade sökningar och kombinera många olika begrepp för att få fram det mesta av informationen kan du använda dig av kommando i databaserna. De vanligaste är OR (eller) och AND (och). Vi kallar denna typ av kombinerade sökningar för blocksökningar (se film).

OR

OR anger att ett eller flera ord ska vara med i sökningen. Använd OR för att skapa sökblock med olika synonymer. Med OR kan du söka på både ämnes-och fritextord eller på synonymer och närliggande begrepp. Med OR får du fler träffar och du gör en mer uttömmande sökning.

"Sepsis"[MeSH] OR sepsis

AND

AND anger att alla sökord eller sökblock ska vara med i sökningen. Använd AND för att söka på något av sökorden från alla dina sökblock. AND snävar av sökningen och du får färre men mer relevanta träffar.

("Sepsis"[MeSH] OR sepsis) AND (covid-19 OR sars-cov-2)

Trunkering

Trunkering innebär att korta ner ett ord till dess ordstam och sen sätta ut en asterisk (*) och anger att olika ändelser, böjningar och stavningar av ett ord ska sökas fram.

test* (ger träffar på tests, test och testing)

Frassökning

När du vill söka på ett begrepp som innehåller två eller fler ord. Anger att orden ska sökas tillsammans i exakt den ordning och med den stavning som står. Du får färre och mer relevanta träffar.

"blood poisoning"

Blocksökning