Gå till huvudinnehållet

Odontologi & oral hälsovetenskap

Formulera en strukturerad frågeställning

Börja med att formulera en strukturerad frågeställning, med hjälp av denna kan du:

  • Skapa en uttömmande men samtidigt specifik sökstrategi. DIn uttömmande sökning ger mindre risk att missa viktiga studier men är tillräckligt specifik för att inte fånga in allt för många irrelevanta studier.
  • Bedöma vika studier som är relevanta och ska inkluderas respektive vilka som är irrelevanta och ska exkluderas.

Du kan anpassa frågeställningen utifrån ett strukturerat frågeformat som PICO, PECO eller PEO. Det finns fler modeller du kan använda för att strukturera din frågeställning, som exempelvis SPIDER och SPICE.

Frågeformat PICO, PECO, PEO

Frågeformat

Typ av frågeställning

PICO Effekten av en insats.
PECO Samband mellan exponering och utfall.
PEO Erfarenheter, upplevelser och värderingar.

Formulering av en strukturerad fråga (film från SBU)

Strukturera din frågeställning med PICO och PEO

När du jobbar med din frågeställning kan du som en hjälp använda en modell som PICO, som används när du vill söka efter kvantitativa studier, som exempelvis effekten av en intervention eller behandling. Om du istället vill söka efter kvalitativa studier kan du exempelvis använda modellen PEO.

PICO

P - Population

Vilken population ska undersökas?

I - Intervention

Vilken intervention ska undersökas?

C- Control/comparison

Vad ska interventionen jämföras med?

O - Outcome

Vad är möjliga resultat av interventionen?

Frågeställning: Är akupunktur en effektiv behandling mot muntorrhet hos cancerpatienter?

Population Cancerpatienter med muntorrhet
Intervention Akupunktur
Control Läkemedelsbehandling
Outcome Minskad muntorrhet

PEO

P - Population Vilken population ska undersökas?
E - Exposure Vilket tillstånd har populationen eller vad har den exponerats för?
O - Outcome Vilket tema eller vilken effekt ska undersökas?

Frågeställning: Äldres upplevelser av att leva med löständer

Population Äldre 65 år och uppåt
Exposure Löständer
Outcome Erfarenheter

Frågeformat: PICO

PICO

Population

För vilka patienter, klienter eller personer är det relevant att undersöka effekten av insatsen?

Intervention

Vilken är insatsen?

Control/comparison

Vad är jämförelsealternativet?

Outcome

Vilka positiva och negativa utfall av insatsen är av intresse och hur ska de mätas?

PICO och studiedesign

Frågeställningar om effekt av insatser besvaras lämpligast med kontrollerade studier där det finns en insatsgrupp och en jämförelsegrupp. Dessa studier besvarar frågan om det finns ett samband mellan insatsen och utfallet. Den insats som utvärderas ges till insatsgruppen, medan jämförelsegruppen får en annan eller ingen insats. Jämförelsen är av vikt för att avgöra om den utvärderade insatsen är bättre, lika bra eller sämre än jämförelseinsatsen. I randomiserade kontrollerade studier (RCT) har studiedeltagarna slumpats till insatsgrupp alternativt jämförelsegrupp, medan gruppfördelningen i kontrollerade studier utan randomisering sker på annat sätt än slumpmässigt. Valet av randomisering jämfört med icke-randomisering är oftast avgörande för att kunna besvara om det finns ett orsakssamband mellan insatsen och utfallet.

Från SBUs metodbok 

Frågeformat PEO

PEO

Population

Vem är i fokus?

Exposure

Vilket problem är jag intresserad av?

Outcome

Vad, i relation till problemet är jag intresserad av?

PEO och studiedesign

Kvalitativ forskning bottnar i olika traditioner som till exempel filosofi, antropologi och sociologi, som i sin tur har blivit basen för olika forskningsansatser. Några vanliga exempel på detta är fenomenologi och hermeneutik som utgår från specifika filosofiska och kunskapsteoretiska traditioner och grounded theory som främst utgår från sociologi. Exempel på andra ansatser som används i primärstudier är etnografi, narrativ analys, fenomenografi, diskursanalys, tematisk analys, framework analysis och aktionsforskning. Valet av ansats bestäms av studiens syfte och relation till teori, där syftet kan vara att till exempel generera ny teori, att testa befintliga teorier eller vara tillämpat, exempelvis som en del i en utvärdering av komplexa metoder.

Från SBUs metodbok