Idrottsvetenskap

Välkommen till Malmö universitetsbibliotek!

Malmö universitetsbibliotek

Malmö universitetsbibliotek finns i tre lokaler på campus: Hälsa och samhälle, Orkanen och vid Odontologiska fakulteten. Alla biblioteken har studieplatser och du kan låna och lämna tillbaka böcker på alla biblioteken.

Läs mer om våra aktuella öppettider.

Välkommen till biblioteket: så funkar det!

Välkommen till biblioteket: Så funkar det!

Multikort

Vad är ett multikort?

Ett multikort är din nyckel till universitetet! Du använder multikortet för att:

• Komma in i universitetets lokaler
  • Låna böcker på biblioteket
  • Skriva ut och kopiera

Du beställer ditt multikort nedan.

Här beställer du ditt multikort

Mer information om multikort på studentwebben

Lånregler

Vilka låneregler gäller?

• Du kan låna och lämna tillbaka böcker på Orkanenbiblioteket, biblioteket Hälsa och samhälle och biblioteket vid Odontologiska fakulteten.
  • Lånetiden är 21 dagar.
  • Utlånade böcker blir automatiskt omlånade sju gånger om ingen annan står i kö.
  • Du når ditt bibliotekskonto från biblioteket startsida, där du kan logga in för att se dina lån.
  • Vi skickar påminnelser och information om dina böcker blivit automatiskt omlånade, så se till så att vi har rätt mejladress! Ibland hamnar våra påminnelsemejl i skräpposten så ha koll på den!

Mer om bibliotekets låneregler

Kurslitteratur

Hur hittar du din kurslitteratur?

På bibliotekets startsida hittar du vår söktjänst Libsearch, där kan du söka din kurslitteratur och övrig litteratur.

Bibliotekets söktjänst Libsearch

I filmen nedan kan du se hur du gör för att söka i Libsearch och hur du hittar boken i hyllan.

Reservera

Hur gör du för att reservera en utlånad bok?

• Om du sökt fram en bok i Libsearch och ser att alla exemplar är utlånade kan du ställa dig i kö genom att klicka på "Reservera" och sen välja vilket bibliotek du vill hämta den på
  • Du kan inte reservera en bok som är tillgänglig, den hämtar du på hyllan och lånar ut i utlåningsautomaten
  • Du får ett mejl när boken finns att hämta på biblioteket. Se till så att vi har rätt mejladress! Kolla också så att våra mejl inte har hamnat i skräpposten
  • Boken står på hämthyllan för reservationer i tre dagar.

I filmen nedan kan du se hur du gör för att reservera en bok.

Orkanenbiblioteket

Studiemiljöer på Orkanenbiblioteket

• Orkanenbiblioteket är universitetets största bibliotek och ligger vid campus Universitetsholmen.
  • Här finns möjligheter att jobba ostört i den tysta zonen, där samtal inte får hållas, och i tysta läsrummet där du inte kan använda dator eller mobil.
  • I Orkanbiblioteket finns också en informationsdisk som bemannas av bibliotekarier, och it-support där du kan få hjälp med dina IT-frågor.

Foton från Orkanenbiblioteket

Talböcker

Hur kan du läsa talböcker?

Om du har en funktionsnedsättning som exempelvis dyslexi, ADHD eller synnedsättning så har du rätt att läsa talböcker. Av upphovsrättsliga skäl så är tyvärr inte tjänsten tillgänglig för dig utan funktionsnedsättning. Om du har rätt att använda talböcker behöver du ett konto i Legimus.

Här kan du läsa mer om talböcker och hur du kan boka en tid med oss för en genomgång.