Sökguide termin 4 Polisprogrammet

Hur värderar och hanterar ni ert sökresultat?

När ni känner att ni fått en hanterbar träffmängd är det dags att göra ett urval. Börja med att läsa titlarna på dokumenten i träfflistan. Om de verkar intressanta - gå vidare och läs sammanfattning/abstract för att avgöra relevans. Några frågor som ni kan ta med er i urvalsprocessen är:

• Granskning (peer review)? Är artikeln vetenskapligt granskad, sk. peer review?
  • Relevans? Är artikeln relevant utifrån er frågeställning?<
  • Aktualitet? Är informationen fortfarande aktuell? Finns det nyare forskning på området? Hur viktigt kravet på aktualitet är kan variera inom olika ämnesområden och också bero på hur mycket som finns skrivet om ett ämne. Max 5 eller 10 år gammalt material är två vanliga gränsdragningar.

Hur hanterar ni ert sökresultat?

Genom att skapa konto i databaserna kan ni jobba mer effektivt med era sökresultat. Ni får då möjlighet att spara de träffar som är relevanta för er och ni kan även spara själva sökningen och återgå till den vid senare tillfälle.

Spara sökningar - exempel Criminology Collection

Skapa konto genom att klicka på "Create My Research Account". Fullfölj registrering, kontot är gratis.

Spara relevanta artiklar:
Klicka i rutan som finns till vänster vid varje träff, ni kan klicka i flera åt gången. Klicka därefter på de tre prickarna till höger och välj "Save to my research account."

Det finns även möjlighet att maila valda artiklar til er själva och samla dem på det sättet. Den funktionen hittar ni vid samma funtionsmeny:

Spara din sökning (med hela ditt sökresultat):

• Klicka på länken "Save search/alert"
  • Ge sökningen ett namn och klicka på "Save"
  • Du hittar dina sparade sökningar via menyn i övre högra hörnet. Nu kan nu gå tillbaka till sökningen och arbeta vidare.