Medie- och kommunikationsvetenskap

Välja sökord

Ett avgörande steg för att litteratursökningen ska bli så bra och effektiv som möjligt är att du tänker igenom vilka sökord du ska använda. Lägg därför ner tid på att dokumentera begrepp och ord som speglar din frågeställning. Sökorden blir ditt redskap för att hitta relevanta artiklar. Så här kan du tänka:

• Identifiera de betydelsebärande begreppen i din frågeställning
  • Fundera på synonymer och relaterade sökord till de betydelsebärande orden. Fenomen kan benämnas på flera olika sätt (för att inte riskera att missa relevant forskning behöver du fundera på detta).
  • Översätt sökorden till engelska
  • Om du har svårt att komma på bra sökord kan du söka fram en relevant artikel och titta på vilka ämnesord som artikeln taggats med. Ämnesord är ord som beskriver innehållet i artikeln och det är ofta en bra idé att titta på dessa för att få inspiration till fler sökord.

Använd gärna arbetsbladet nedan för att dela upp din frågeställning i olika delar och fundera på sökord, synonymer och relaterade begrepp. Det kommer att vara stommen till din första sökning.Tänk på att du kanske inte kommer på alla sökord på en gång utan du kommer att samla på dig fler sökord när du väl börjar söka. Börja med att skriva ner de du kommer på och fyll sedan på när relevanta ord dyker upp i de artiklar du hittar.

Sökteknik

De vanligaste sökteknikerna för att styra sökningen är AND, OR, trunkering och frassökning:

OR innebär att något av sökorden ska finnas med i sökresultatet, exempelvis family OR relatives hittar artiklar om någotdera. Ju fler sökord du kombinerar med OR desto fler träffar får du. Denna sökteknik är bra när du ska söka på synonymer och närliggande begrepp för att bredda dina sökningar och få fler träffar.

AND innebär att alla sökord ska finnas med i sökresultatet, exempelvis organization AND trust. Du får färre, men fler relevanta träffar. Ju fler sökord du kombinerar med AND, desto färre träffar får du.

Trunkering innebär att korta av ett ord vid dess stam för att få fler träffar. Tecknet för trunkering är oftast en asterisk, *. Du får då träffar på ordets olika ändelser och böjningar. Exempelvis trust* ger träff på trusty, trusting, trustworthy och så vidare. Du fångar även olika stavningar av ett ord, exempelvis behav* som söker på både behavior och behaviour. Trunkering vidgar din sökning och du försäkrar dig om att inte missa olika varianter av sökordet.

Frassökning  kan du använda när du vill söka på ett begrepp som innehåller två eller flera ord. Sätt orden inom citattecken för att hålla ihop orden i exakt den ordning du skriver in dem, till exempel ”project management”. Detta gör att du slipper irrelevanta träffar där orden står långt ifrån varandra. Frassökning begränsar antalet träffar.

Du behöver inte använda alla ovanstående söktekniker men fundera på vilken eller vilka som passar bäst i din sökning.