Medie- och kommunikationsvetenskap

Värdera sökresultatet

Börja med att läsa titlarna på artiklarna. Om de verkar intressanta, gå då vidare och läs artiklarnas abstract (sammanfattning). Genom att läsa abstract kan du avgöra om du vill gå vidare och läsa hela artikeln i fulltext. Här följer några förslag på frågor som kan vara bra att ställa sig under urvalsprocessen:

• Expertgranskning: Är artikeln vetenskapligt granskad, så kallad peer review?
  • Relevans: Är artikeln relevant utifrån din frågeställning? Är resultatet trovärdigt?
  • Vem: Vem har skrivit artikeln? Vem har publicerat artikeln?
  • Målgrupp: Vem är den tänkta läsaren?
  • Struktur: Hur ser strukturen för artiklarna ut? Följer de IMRAD-modellen? Anges alla steg i forskningsprocessen?
  • Aktualitet: Är informationen i artikeln fortfarande aktuell? Finns det nyare artiklar om ämnet som du kan välja istället?

Hur viktigt kravet på aktualitet är kan variera inom olika ämnesområden och också bero på hur mycket forskning som finns inom ett ämne. Max fem eller tio år gammal är två vanliga gränsdragningar.

Beställa böcker och artiklar

Om du hittar en bok som inte finns på Malmö universitetsbibliotek kan vi oftast antingen köpa in eller låna in en kopia från ett annat bibliotek. Detta är kostnadsfritt. Hittar du en vetenskaplig artikel som inte finns på  Malmö universitetsbibliotek kan vi oftast köpa in en kopia som du får själv. Det kostar 20 kronor per artikel. Här hittar med information om hur du kan beställa.