Sökstrategier vid systematiska översikter

Program för hjälp med dubblettrensning

Vid systematisk sökning i flera databaser kommer en del av referenserna att hittas i flera av databaserna, vilket resulterar i dubbletter. Dessa går att ta bort med hjälp av en dubblettrensning via ett referenshanteringsprogram som Endnote. Det finns olika metoder för att ta bort dubbletter i Endnote.

Läs mer om Endnote

Dubblettrensning Karolinska Institutets universitetsbibliotek

Dubblettrensning Alfasoft

Relevansgranskning utifrån inklusions- och exklusionskriterier

Om du använder PICO, SPICE eller motsvarande tar du också ställning till vilka inklusions- och exklusionskriterier du ska ha. En del av av kriterierna ingår i sökstrategin, men andra gallras vid relevansgranskningen. Hur du strukturerar din fråga  påverkar således vad som kommer att bli dina inklusions- och exklusionskriterier.

Inklusionskriterier kommer att bli de studier som uppfyller PICO eller SPICE, medan exklusionskriterier följaktligen blir de studier som inte uppfyller PICO eller SPICE. Inklusionskriterier kan vara:

• Population
  • Språk
  • Geografi
  • Ålder
  • Kön
  • Begränsningar i tid
  • Studiedesign (kvalitativ eller kvantitativ metod)

Program för relevansgranskning

Du kan ta hjälp av ett program för att snabba upp urvalsprocessen. Du lägger in alla referenser du vill granska i programmet, vanligtvis som en RIS-fil. Du väljer sedan vilka studier du vill inkludera respektive exkludera och programmet kommer, med hjälp av maskininlärning, att markera ord i studiernas titel och abstract  som den tror är viktiga för att du ska vilja inkludera respektive exkludera, vilket snabbar upp processen.

Covidence

Covidence är ett webbaserad verktyg som effektiviserar processen när du gör en systematisk litteraturöversikt. Du kan i verktyget göra en dubblettrensning, granska titel, abstract och fulltext, bedöma risk för bias, skapa mallar för extraktion av studiernas egenskaper och resultat samt exportera data och referenser. Malmö universitetsbibliotek har en licens för max 40 översikter totalt per år för hela lärosätet. Vi erbjuder möjligheten att använda Covidence för dig som är doktorand eller forskare vid Malmö universitet, men du kan bjuda in externa att delta i ett uppstartat projekt.

Covidence

Rayyan

Rayyan erbjuds kostnadsfritt med viss funktionalitet, det finns även en betalfunktion som ger mer funktioner. Mau har inget avtal med Rayyan. I Rayyan kan du ha tre litterturöversikter aktiva samtidigt.

Rayyan

Det finns även andra program med samma funktionalitet, som AS Review, SR Accelerator, Pico Portal osv.

Bedöma risk för bias i de inkluderade studierna

För att bedöma de inkluderade studiernas risk för bias används en granskningsmall, vilken du väljer beror på vilken studiedesign de inkluderade studierna har.

Granskningsmallar från SBU

CASP checklists