Sökstrategier vid systematiska översikter

Kompletterande sökningar

För att göra så uttömmande sökningar som möjligt kan även andra metoder än att söka i databaser användas. Du kan exempelvis:

• Titta i de inkluderade studiernas referenslistor.
  • Titta på hur de inkluderade studierna har citerats av andra.
  • Identifiera viktiga tidskrifter som du handsöker i.
  • Kontakta viktiga forskare inom fältet.

Citeringssökning

Citeringssökning, ibland kallad snowballing, är en sökteknik där du tittar på referenslistorna för nyckelartiklar för att hitta liknande artiklar. Dessa artiklar kanske inte kom med i din sökning, vilket gör detta till ett komplement till din sökning. Det finns två typer av citeringssökningar, backward chaining och forward chaining.

Backward & forward chaining

• Backward chaining är ett sätt att hitta tidigare forskning inom ditt ämne. Kolla i referenslistor för nyckelartiklar för att hitta liknande artiklar.
  • Forward chaining är ett sätt att hitta mer uppdaterad forskning inom ditt ämne. Kolla citeringar för nyckelartiklar för att se vilka forskare som ha refererat till dem. Detta fungerar bäst för artiklar som är några år gamla, eftersom nyare artiklar inte alltid har hunnit bli citerade.

Citeringssökning i ämnesdatabaser

Du kan göra citeringssökning i många av bibliotekets ämnesdatabaser.

Exempel från Criminology collection

Citeringssökning i citeringsdatabaser

Det finns databaser avsedda för forward chaining, där du kan se hur en artikel har blivit citerad av andra.

Exempel från Web of Science

Citeringssökning i Google Scholar

Du kan även använda Google Scholar för att göra forward chaining. Sök efter en titel och klicka på "Cited by" eller "Citerad av", för att få en lista på artiklar där författarna refererat till artikeln du sökt fram.