Gå till huvudinnehållet

Lärarutbildning och utbildningsvetenskap, sökguide för uppsats och examensarbete

Hur sparar ni era sökningar?

Eftersom ni kan behöva göra sökningar i flera olika databaser och vid mer än ett tillfälle, är det en bra idé att dokumentera sökningarna under tiden ni söker. Då kan ni enklare gå tillbaka till tidigare sökningar och arbeta vidare, vilket sparar tid. Bra saker att dokumentera är: 

  • vilken databas ni använder
  • vilka sökord ni testar
  • hur ni kombinerar sökorden
  • vilket datum ni gör sökningen
  • vilka avgränsningar ni gör

Det finns många olika sätt att dokumentera på, ni kan till exempel skriva anteckningar, ta skärmdumpar, rita tankekartor osv. Om ni vill kan ni använda bibliotekets mall för sökdokumentation som ni hittar här:

Exempel på mall för att dokumentera sökningar (docx)

Tänk på att om ni gör en litteraturöversikt där metoden för ert arbete är litteratursökning kan det vara ett krav att ni ska kunna visa en utförlig dokumentation över era sökningar.

Hur sparar ni era sökningar i databaser?

I de flesta databaser kan ni skapa ett eget konto för att jobba mer effektivt med era sökresultat. Ni får då möjlighet att spara de träffar som är relevanta för er och ni kan även spara själva sökningen och återgå till den vid senare tillfälle. Att skapa ett konto är gratis och kräver bara en epost-adress. I bibliotekets sökverktyg Libsearch, samt databaserna ERIC och ERC skapar ni konto genom att klicka på "MyEBSCO" och sen välja "Create an account". Funktionen ser liknande ut i andra databaser.

 

Spara relevanta artiklar:

För att spara enskilda artiklar i träfflistan klickar ni på symbolen för spara, som ser ut som en bokmärkesikon, som finns till höger om varje artikel. Såhär ser det ut i ERC, ERIC och Libsearch:

Då sparas de artiklar ni valt under "saved" i "My dashboard" (till vänster i databasvyn).

Observera igen att ni måste logga in på ert "MyEBSCO konto" för att spara era valda artiklar permanent (så att de finns kvar nästa gång ni loggar in). Ni kan också välja att spara ner artiklarna på er dator alternativt maila dem till er själva och spara artiklarna på det sättet.  

Spara din sökning (med hela ditt sökresultat):

I databaserna kan ni gå tillbaka och se hur ni gjort era sökningar, dvs ni ser sökhistoriken. Leta efter länken "recent activity" alt. "search history" i databaserna, så har ni en dokumentation i detalj på alla de sökningar ni gjort. Såhär ser det ut i ERC, ERIC och Libsearch:

  • Klicka på länken "Recent activity".
  • Markera den sökning som ska sparas.
  • Spara sökningen genom att klicka på symbolen för spara
  • Gå sedan till "Saved" i menyn till vänster och välj searches
  • Observera att ni behöver logga in på ert "MyEBSCO konto" för att spara sökningen permanent