Gå till huvudinnehållet

Lärarutbildning och utbildningsvetenskap, sökguide för uppsats och examensarbete

Hur värderar ni ert sökresultat?

När ni är nöjda med er sökning är det dags att gå igenom er träfflista. Börja med att läsa titlarna på träffarna. Om de verkar intressanta, gå då vidare och läs abstrakt (sammanfattning). Genom att läsa abstrakt kan ni avgöra om ni vill gå vidare och läsa hela materialet i fulltext. Här följer några förslag på frågor som kan vara bra att ställa sig under urvalsprocessen:

  • Expertgranskning: Är texten vetenskapligt granskad, så kallad peer review?
  • Relevans: Är texten relevant utifrån din frågeställning? Är resultatet trovärdigt?
  • Vem: Vem har skrivit texten? 
  • Struktur: Hur ser textens struktur ut? Anges alla steg i forskningsprocessen?
  • Aktualitet: Är informationen i texten fortfarande aktuell? Finns det nyare texter om ämnet som du kan välja istället?

Får ni trots allt inte de sökträffar ni hoppades på?

Gå då igenom er sökning igen och se om ni kan ändra på något, här kommer några förslag:

Får ni för många sökträffar?

  • Titta på era sökord! Kan det finnas ett mer specifikt sökord som ni inte har testat?
  • Lägg till ytterligare ett sökblock till er sökning (som ni kombinerar med AND)
  • Prova att avgränsa sökningen till de senaste åren, till ett visst språk och/eller till en särskild publikationstyp (t.ex. Peer reviewed/ refereegranskat).

Får ni för få sökträffar?

  • Är era sökord för specifika? Försök med fler eller andra sökord (och kombinera dem med OR).
  • Bredda er sökning genom att ta bort något sökblock eller sökord.
  • Prova att trunkera sökorden och få träff på flera varianter av ordet, till exempel: skol*
  • Testa samma sökord i en av de andra databaserna vi tipsar om i guiden.
  • Kontrollera att era sökord är rättstavade och glöm inte att översätta dem till engelska om ni inte redan gjort det.

Är sökträffarna inte relevanta?

  • Testa med andra sökord. Finns det andra ord (synonymer) som funkar bättre? Ta en titt i Ordlistan för sökord eller i databasens egen ordlista, sk. thesaurus som ger dig tips på sökord som fungerar bäst i just den databasen.
  • Prova en av de andra databaserna, kanske får du bättre sökresultat där?
  • Använd frassökning för att få mer relevanta träffar. Exempelvis ”student influence”.