Gå till huvudinnehållet

Sökguide till Självständigt arbete på grundnivå (SAG) i lärarutbildning

Hur värderar ni ert sökresultat?

När ni känner att ni fått en hanterbar träffmängd är det dags att göra ett urval. Börja med att läsa titlarna på dokumenten i träfflistan, om de verkar intressanta gå vidare och läs sammanfattning/abstract för att avgöra relevans. Några frågor som ni kan ta med er i urvalsprocessen:

  • Granskning (peer review)? Är artikeln vetenskapligt granskad, sk. peer review?
  • Relevans? Är artikeln relevant utifrån er frågeställning?
  • Aktualitet?Är informationen fortfarande aktuell? Finns det nyare forskning på området? Hur viktigt kravet på aktualitet är kan variera inom olika ämnesområden och också bero på hur mycket som finns skrivet om ett ämne. Max 5 eller 10 år är två vanliga gränsdragningar.

Hur hanterar ni och sparar ert sökresultat?

Genom att skapa konto i databaserna kan ni jobba mer effektivt med era sökresultat. Ni får då möjlighet att spara de träffar som är relevanta för er och ni kan även spara själva sökningen och återgå till den vid senare tillfälle.
Skapa konto genom att klicka på "Sign In". Där klickar ni på "Don´t have an account? Create one now". Kontot ni skapar är gratis och gäller både i ERIC och ERC:

 

 

Spara relevanta artiklar:

Klicka på mappen som finns till höger om varje artikelbeskrivning. 

Då sparas de artiklar ni valt i er "folder" (högst upp i databasvyn). Observera igen att ni måste logga in i databasen för att permanent spara era valda artiklar (så att de finns kvar nästa gång ni loggar in.)
Det finns även möjlighet att maila valda artiklar til er själva och samla dem på det sättet.

Spara din sökning (med hela ditt sökresultat):

  • Klicka på länken "Search history".
  • Markera den sökning som ska sparas.
  • Klicka på länken "Save searches".
  • Ge sökningen ett namn och klicka på "save".