I er kunskapsöversikt ska ni ringa in det aktuella kunskapsläget kring ert valda problemområde. Kunskapsöversikten ska vara en översiktlig sammanställning och analys av en större mängd befintlig och systematiskt insamlad kunskap. I lärandemål 2 står det att ni ska Systematiskt kunna söka, göra ett urval av samt kritiskt granska skilda informationskällor med relevans för det aktuella problemområdet (Ur kursguiden s. 12).
För att ni ska kunna uttala er om kunskapsläget måste litteratursökningen utformas så att aktuell och relevant forskning fångas in. Det betyder att ni ska söka på ett medvetet och strukturerat sätt genom att:
Inom pedagogik och utbildningsvetenskap kan forskning publiceras i form av vetenskapliga artiklar, forskningsrapporter, avhandlingar och böcker/bokkapitel. Titta gärna på bibliotekets film där vi resonerar om olika typer av vetenskapliga texter inom pedagogik och utbildningsvetenskap:
Ni kan läsa mer om vetenskapliga texter på bibliotekets webbplats. Här finns t.ex. en film om peer review.
De vetenskapliga artiklarna är ofta skrivna på engelska, vilket kan vara en utmaning. Biblioteket och skrivverkstaden har tillsammans skapat en guide med tips och strategier för att läsa vetenskapliga artiklar. Innan ni börjar läsa kan det vara bra att känna till den vetenskapliga artikelns struktur och beståndsdelar. Detta gör att ni enklare kan navigera i texten och veta vad ni ska fokusera på i er läsning. I denna film får ni tips om hur ni kan gå tillväga: