Ledarskap och organisation - systematisk forskningsöversikt

Inkludera artiklar

Börja med att läsa titlarna på artiklarna. För de artiklar som verkar motsvara din frågeställning går du vidare och läser artiklarnas abstrakt, för att sen avgöra om du vill gå vidare och läsa hela artikeln i fulltext. Innan du läser hela artikeln kan det vara bra att kontrollera att de artiklar du vill inkludera är vetenskapliga.

Möter de inkluderade artiklarna dina inklusionskriterier?

När du vet att de inkluderade artiklarna är vetenskapliga kan du gå vidare med granskningen för att läsa hela artikeln och inkludera de som möter dina inklusionskriterier. Du kan exempelvis ställa följande frågor:

• Studiepopulation: Studeras samma population som du vill undersöka med din frågeställning?

Exempel: chefer, medarbetare, kvinonnor, män, icke-binära, adminstratörer, arbetslösa

• Kontext: vilken kontext/ sammanhang är föremål för studien

Exempel: privat sektor, offentlig sektor, mellanstora företag, högskolor, kontorsmiljö, digitala möten

• Studiedesign: Vilken metod har använts, kvalitativ eller kvantitativ? Din frågeställning styr vilken studiedesign artiklarna ska ha